Wednesday, June 21, 2006
اسلام دين عقل و فطرت
اسلام ، دينى مطابق عقل و فطرت است كه احكام و مسائل آن مخالف علم يقينى و عقل قطعى نمى باشد ; امّا اين طور نيست كه تمام مسائل و احكام اسلامى با علم و عقل ما قابل درك باشد ; زيرا خيلى از مسائل هست كه عقل نمى تواند حقيقت آن را درك نمايد و راهى براى فهم و دست يابى به آن نيست ; جز از طريق وحى و پيامبر و امام (عليهم السلام)و به عبارت ديگر ، فوق عقل است نه مخالف عقل ; مثلا ما با عقل و علم خود نمى توانيم درك كنيم كه چرا در اسلام ، نماز صبح دو ركعت قرار داده شده و نماز ظهر چهار ركعت ؟ يا اين كه هنوز علم به اين نكته پى نبرد . كه چگونه پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) با جسم و روحش در يك شب از مسجدالحرام به بيت المقدس برود و از آن جا به آسمان ها صعود كند و سپس در همان شب به مسجدالحرام برگردد ; امّا از آن جا كه به واسطه روايات و آيات قرآن ثابت شده كه معراج با قدرت خداوند و به صورت خارق العاده صورت گرفته است ، معراج را مى پذيريم هر چند علم روز نتواند به جزئيات آن پى ببرد يك نمونه آن را در علوم روز به خوبي مي بينيم ما از روزي كه خلق شديم بسياري از دانش ها را نداشتيم تا همين چند سال پيش هنوز از سلول هاي بنيادين خبري نبود همين طور كه بشر به پيش مي رود به علومي بيشتر پي مي برد بسياري از علوم هنوز بر ما مخفي است بنابراين نمي توان دست روي حكمي گذاشت و گفت اين حكمي كه دردين است مخالف عقل است تا به حال كه هر چه كشف كرديم همه اش مطابق عقل بوده است
اسلام ، دينى مطابق عقل و فطرت است كه احكام و مسائل آن مخالف علم يقينى و عقل قطعى نمى باشد ; امّا اين طور نيست كه تمام مسائل و احكام اسلامى با علم و عقل ما قابل درك باشد ; زيرا خيلى از مسائل هست كه عقل نمى تواند حقيقت آن را درك نمايد و راهى براى فهم و دست يابى به آن نيست ; جز از طريق وحى و پيامبر و امام (عليهم السلام)و به عبارت ديگر ، فوق عقل است نه مخالف عقل ; مثلا ما با عقل و علم خود نمى توانيم درك كنيم كه چرا در اسلام ، نماز صبح دو ركعت قرار داده شده و نماز ظهر چهار ركعت ؟ يا اين كه هنوز علم به اين نكته پى نبرد . كه چگونه پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) با جسم و روحش در يك شب از مسجدالحرام به بيت المقدس برود و از آن جا به آسمان ها صعود كند و سپس در همان شب به مسجدالحرام برگردد ; امّا از آن جا كه به واسطه روايات و آيات قرآن ثابت شده كه معراج با قدرت خداوند و به صورت خارق العاده صورت گرفته است ، معراج را مى پذيريم هر چند علم روز نتواند به جزئيات آن پى ببرد يك نمونه آن را در علوم روز به خوبي مي بينيم ما از روزي كه خلق شديم بسياري از دانش ها را نداشتيم تا همين چند سال پيش هنوز از سلول هاي بنيادين خبري نبود همين طور كه بشر به پيش مي رود به علومي بيشتر پي مي برد بسياري از علوم هنوز بر ما مخفي است بنابراين نمي توان دست روي حكمي گذاشت و گفت اين حكمي كه دردين است مخالف عقل است تا به حال كه هر چه كشف كرديم همه اش مطابق عقل بوده است